tisdag, oktober 16, 2012

den perfekta pannkakan

idag fick jag till det, den perfekta pannkakan...

Jag har under en längre tid experimenterat utifrån receptet på den amerikanska pannkakan, jag vill ha min pannkaka lite mindre och lite tjockare. Jag vill även ha min pannkaka lite nyttigare och med mer mättnadskänsla.

Jag höftar mina mått, så ett exakt recept kan jag inte ge er. Ni måste göra på känsla, men här är mitt försök till att skriva ner receptet på den "Perfekta Pannkakan"

Fiberrika havregryn
Grahamsmjöl
Siktat dinkelmjöl, gärna ekologiskt 
Bakpulver
Salt
Råsocker
Ekologiskt ägg
Eko lättmjölk 
Smör till stekning

Ta sisådär 1-1,5 dl havregryn, ner i en mortel, mortla till lagom fint mjöl. Blanda det i en snygg bunke, eller iallafall en lagom stor en med ungefär 1 dl grahamsmjöl och en aning mindre siktat dinkelmjöl. Höfta på lagom mängd bakpulver, salt och råsocker. Kanske 2-3 tsk bakpulver, en nypa salt, eller två. MAX en tsk råsocker. 
Blanda!
Smeta i ett enda ägg. Blir en härlig gegga. Häll på mjölk till lagom smet. Den får INTE bli för lös! Vet inte hur mycket jag brukar ha i, 2 dl kanske? Blir den för lös så låt den svälla en stund.

Stek på lagom hög värme. Det ska bli cirka 7 pannkakor, 3-4 i varje panna är lagom. När pannkakan har fått många små bubblor är det dags att vända på den, stek då bara några sekunder, pressa gärna lite på pannkakan med stekspaden, lägg på tallrik. 

Ät och njut 

Hallå... kommentera gärna, vill ju veta vad ni tyckte

1 kommentar: