fredag, januari 11, 2013

Älskade Hatade KLÄDER

Kläder är ett av livets stora mysterium. Jag vet inte var jag ska börja, jag har så många tankar kring detta ämne som ligger mig så varmt om hjärtat (och kroppen förstås).

Jag Älskar verkligen kläder! <3

Men kärlek ligger ju väldigt nära hat sägs det ju, och det kan säkert stämma.
För oavsett hur mycket jag älskar dessa mjuka underbart snygga plagg så kan jag från en dag till en annan stå framför garderoben och skrika ut den ena förbannelsen efter den andra över dessa stackars oskyldiga bomullsting.
De är för små, de är för stora, de har tappat formen, de är fel färg, de matchar inte, eller så är de helt enkelt gräsligt fula. Mina stackars kläder har fått stå ut med mycket, för att i nästa sekund bli förlåtna för sin fulhet när jag kommer på att de klär min kropp riktigt bra.
Allt beror på vilket humör jag är på och i vilken form min kropp är i.
Ibland kan jag prova plagg efter plagg och bara bli mer och mer förälskad i mig själv, jag är så himla snygg, och mina kläder sitter som gjutna över min perfekta kropp!
Men en-svullen-mage-dag är aldrig bra, då kan inte ens den största tröja och Bridget Jones trosorna dölja magen, de dagarna tar jag ut allt mitt hat på mina kläder!

En sak som jag stör mig på är att storlekarna skiljer sig från olika affärer. Hur kan att plagg i storlek S passa i en affär, men i nästa affär får jag inte ens på mig XL? Detta har inget med svullen-mage-dagar att göra, det är bara så att de märker kläderna olika, varför kan man ju undra.
En del affärer kan jag inte ens handla XL i, de är för små helt enkelt. Och i vissa affärer är storlek M för stort. Varför gör ni så här mot mig??? Vet ni hur frustrerande det ÄR???
Jag har kommit på, att på New yorker kan jag köpa plagg i M, och ganska många plagg även i S, men på JC kollar de konstigt på mig bara jag kliver innanför dörren, de viskar till varandra och pekar: vad gör den där tjockisen här? JC är en affär för de som väger 35 kg. 

Garderoben har uppgraderats de senaste åren. Dels för att älsklingen kom in i mitt liv, en underbar man som faktiskt uppmuntrar mig att handla kläder! Det är rent otroligt, antagligen hade jag väl en gräslig garderob innan och älsklingen skämdes för mig, eller så är han bara snäll.
Vinterjackan som jag hade så sent som början av förra vintern var det dock inga tvivel om vad älsklingen tyckte. Den jackan var ful, den jackan skulle bort! Själv tyckte jag inte den var så illa, en svart jacka som hade hållit tre, fyra vintrar. Visst den kanske inte var riktigt svart längre, och fickorna var trasiga, och dragkedjan åkte upp, och fodret var inte så varmt längre. Men den passade.
Jag blev indragen i affär efter affär för att prova jackor, och nästan ingen passade. Blev många tårar och surande från min sida innan jag slutligen hittade en riktigt klassiskt snygg.
Denna vinter är den dock för stor :/
Detta är det andra skälet till att garderoben förnyats.
Från att ha pressat på mig XL och köpt stora koftar för att dölja allt som döljas kan, har jag nu börjat handla kläder i storlek M, och som jag skrev ovan, även ibland storlek S. Jag köper inte längre kläder för att dölja utan för att framhäva.
Ja, jag har fortfarande en bra bit kvar innan jag har drömkroppen, men utbudet av kläder som passar har ökat "and I like it"

Istället för att blogga så borde jag städa lite i garderoben, det var tanken från början när jag gick in i sovrummet och upptäckte att mina kläder som vanligt låg i en jättehög på sängen.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar