måndag, september 30, 2013

Jag tror på Gud!

Jag tror på Gud, och jag tror att Jesus faktiskt var Guds son! 
Och ja, jag tror på den helige anden också!



-Religionen är orsaken till alla krig

-Egentligen har alla religioner samma Gud

-Det var inte Gud som skapade människan, det var människan som skapade Gud

-Om Gud är god varför finns det så mycket lidande?

-Allt går att bevisa med vetenskap, men man kan inte bevisa Gud

Jag har hört allt detta, många gånger. Men jag tänker inte bemöta det, för det kommer bara sluta i en teologisk diskussion  där två sidor försöker överbevisa varandra till vilket pris som helst och ingen blir vinnare.

Jag kan inte förklara eller inte ens förstå varje bokstav i Bibeln, jag vet inte hur varje bibelord ska tolkas, om det ens ska tolkas alls. Det skrämmer mig lika mycket som er när maktgalna fanatiker plockar ut små bitar ur Bibeln och slänger det i ansiktet på människor. 

Jag tror på en Gud som försöker lära människorna att Älska och inte döma varandra.
Den Gud som finns i min hjärta älskar alla sina unika skapelser. 

Jag kan inte stå upp för alla historiska korståg, inte heller kan jag förstå hur man kan döda varandra i Guds namn. Det är inte alltid jag förstår kyrkornas alla regler och lagar. Det enda jag kan stå upp för är att jag tror på Gud. Gud är för mig mer än bara en bok

Bibeln har gjort Gud fyrkantig och begränsad, sån är inte den Gud jag tror på!

Jag försöker inte göra min egen religion, det enda jag kan säga är att jag tror på en Gud som hör mig när jag ber!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar