fredag, november 15, 2013

nyhets-äckel

Jag vill först börja med att säga att det är bra att vara upplyst, vi behöver veta vad för slags värld vi lever i.

Det jag ställer mig frågande till är varför det känns som människor frossar i andras olyckor. Förr hade vi olika "krösamajor" som gick omkring i stugorna och spred skräck om sjukdom och grannbyarnas elände. Detaljerat beskrev de likmaskar och sjukdomssymptom, de vältrade sig i historier om blodbad och stympade fingrar.

Idag har vi media, Aftonbladet tävlar mot Expressen vem som kan vara mest detaljerad i olika våldsbrott. Vidriga och sjuka saker beskrivs så noggrant att man till slut bara vill spy, det är flera gånger jag stängt ner sidan för jag inte klarar av att läsa klart. Om det finns möjlighet att lägga ut bilder utan att gå över gränsen för tryckfrihetslagen så publicerar man gärna de också. Det finns en mängd rasistiska sidor, som tyvärr också får kallas tidningar (dessa tänker jag inte länka till), som gärna delar förnedrande foton och videor där offret förnedras ännu en gång.
Via sociala medier sprids rykten, sanna som överdrivna eller rent av falska, om ännu mer detaljer runt brottet. När man läser kommentarsfältet till en länkad nyhet så ser man att där frodas ilska och hat och andra fall beskrivs och sprids vidare. Det tar aldrig slut!

När man träffas hemma hos varann finns det de som inte kan låta bli att ta upp en extra smaskig nyhet och själv spä på med några vidrigheter och dra paralleller till ens eget liv. Vem vill ha dessa tankar i huvudet? Det kanske inte är så konstigt att jag så ofta har mardrömmar eller går och oroar mig för att det värsta ska hända. Dessa bilder ni placerar i mitt huvud kommer aldrig försvinna, jag bloggade tidigare om underhållningsäcklet som är ännu mer svårt för mig att förstå.

En tanke kom till mig (som jag inte har källor till) är om inte våld föder våld?
När en latent våldtäktsman eller pedofil läser om dessa brott kanske denne får en kick och triggas igång att också våldta med samma metod? När en skötsam ostraffad yngling för första gången får i sig starksprit plötsligt får upp alla dessa bilder media matat honom kanske det är det som får honom att utföra handlingar han får ångra resten av sitt liv?
Det är bara en tanke... men har jag helt fel?

Jag tycker absolut media ska skriva om att våldsbrotten sker, vi måste få veta vad som händer i vår sjuka värld. Det jag vänder mig emot är frosseriet i detaljer som människor verkar gå igång på. Finns det verkligen inget annat vi kan mata våra själar med?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar