onsdag, mars 19, 2014

Vägskäl

Små val görs var dag, snooza eller gå upp direkt är ofta det första valet man gör. Vilka jeans passar dagens rumpa, ska jag cykla eller ta bussen? Pasta eller GI-vänligt?

Efter en blick i livets backspegel syns tydligt vägskälen där valen var större än bara färgen på en handväska. Där det faktiskt gjorde skillnad att gå vänster istället för förväntade höger.

Mitt huvud är ofta fullt och rörigt, tusen tankar och miljoner känslor samsas på liten yta, men jag har inga problem att se de avgörande och viktiga vägskälen och konsekvenserna av dem. Jag har följt spåren och de är tydliga. Vissa val har gjort ordentligt riktigt skitont, för mig och för andra. Vissa val var nödvändiga för själens överlevnad, andra gjordes utan eftertanke.

Ibland fantiserar jag om tidsresor och få ändra på de ögonblick som fortfarande smärtar, men hur skulle min verklighet te sig då? Vilka konsekvenser skulle ett annat håll vid vägskälet gett?

Sitter med en hund på fötterna, morgonfilen är i magen och lilla A har lämnats vid bussen. Skolarbete med klasskompisar väntar och kaffetarmen börjar göra sig påmind. Kysste maken adjö tidigt i morse och nu sitter jag alltså här. Filosoferande över vägskälen som lett mig hit...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar